Arbeidsmarktcommunicatie bij Wassink Installatie


Wassink Installatie heeft vestigingen in Winterswijk en Doetinchem en heeft ca. 100 medewerkers in dienst. Zoals bekend is er een enorm tekort aan techneuten. Ook voor Wassink was het een uitdaging om nieuwe medewerkers aan zich te binden en stonden er flink een aantal vacatures open. Voor sommige functies was zelfs plek voor meerdere nieuwe collega’s. Wassink Installatie was zich bewust van het feit dat ‘de jeugd van tegenwoordig’ niet meer 40 jaar lang voor één werkgever werkt, niet meer ‘ouderwets’ een brief schrijft en salaris niet het allerbelangrijkste vindt. Het was dus noodzaak om een andere weg in te slaan, om echt vanuit de doelgroep aan de slag te gaan. Ik heb voor Wassink Installatie een sterk en duurzaam employer brand (werkgeversmerk) neergezet. En met resultaat: op dit moment staan er 0 vacatures open.

 

Employer brand

We begonnen met het bepalen van het ’employer brand’. Waarom willen (potentiële) werknemers bij Wassink Installatie werken? Wat maakt Wassink uniek? Middels gesprekken met huidige werknemers heb ik in kaart gebracht hoe het is om te werken bij Wassink en wat men daarin waardeert. Het see-think-do-care model van Google heb ik als leidraad genomen. Daarin worden alle fases van de zoektocht naar een nieuwe baan meegenomen.

Cultuur en sfeer uitdragen

 Via de website en social media heb ik de cultuur en sfeer van Wassink Installatie uitgedragen, met als doel om potentiële kandidaten aan te trekken die echt passen bij het bedrijf. Medewerkers zijn tijdens hun werk gefotografeerd. Voor de moeilijk invulbare vacatures is een ‘werken-bij’ video gemaakt. Vacatureteksten zijn kritisch bekeken en herschreven. Waar voorheen een vacature alleen bestond uit een vacaturetekst, straalt de vacaturepagina nu de cultuur en sfeer van Wassink Installatie uit. Bij Wassink was het voldoende om aanpassingen door te voeren in de huidige website. Het was in dit specifieke geval dus niet nodig om een volledig nieuwe werken-bij website te maken.

Eenduidige uitstraling op social media

 Op alle social media kanalen werd gewerkt met dezelfde huisstijl voor herkenbaarheid. De personen op de foto’s zijn huidige medewerkers. Na wat koudwatervrees in het begin, merkte ik dat collega’s het heel leuk vonden om op de foto te gaan en ook trots zijn op hun werk. Foto’s van medewerkers in plaats van stockfoto’s maken dat het écht is.

Laagdrempelig contact opnemen

Een ander item dat verbeterd is, is het opnemen van contact. Waarbij voorheen een lang formulier ingevuld moest worden om te solliciteren en het uploaden van een cv verplicht was, volstaat nu het achterlaten van je naam en telefoonnummer. Voor de doelgroep monteurs was dit een ideale keuze: we merkten een flinke toename in de ingevulde contactformulieren. Het is nu zelfs mogelijk om via WhatsApp de HR functionaris te benaderen. De HR functionaris is wat drukker met het terugbellen van (potentiële) kandidaten, maar we hebben er bewust voor gekozen om zo laagdrempelig mogelijk contact te kunnen leggen.

Het resultaat

  • Alle moeilijk invulbare vacatures zijn ingevuld;
  • Méér potentiële kandidaten reageerden op vacatures;
  • Kwalitatief betere kandidaten, die bewust gekozen hebben om te solliciteren bij Wassink Installatie, omdat de sfeer/cultuur die Wassink uitdraagt bij hun past;
  • Sneller vacatures ingevuld;
  • Duurzaam positief werkgeversmerk.

Reactie van een nieuwe collega:


"Via facebook zag ik de berichten voorbij komen met monteur Remco op de foto. De sfeer van Wassink Installatie sprak mij direct aan, om hun persoonlijke benadering en korte lijnen."

Uiteraard is employer branding een continu proces waar je niet ‘even mee kunt stoppen’. Door te werken aan een werkgeversmerk hebben we gezorgd voor een duurzame oplossing. Wanneer er nu een nieuwe vacature is, kunnen we snel schakelen. De basis is immers gelegd.


Sparren?

Ook last van deze krappe arbeidsmarkt? Moeilijk invulbare vacatures? Neem contact met mij op via nienke@nienkekok.nl of 06-101 99 031 om te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.

Share by: