Strategisch plan

Stap 2: Strategisch plan


De strategische sessie vindt plaats met de directie / management en/of andere medewerkers die te maken hebben met sales en marketing. Bij kleinere organisaties raad ik aan om alle collega’s deelgenoot te maken van dit traject. Een bijkomend vaak gehoorde opmerking is namelijk dat deze trajecten bijdragen aan een goede teambuilding.

Wat gaan we doen?

Tijdens de strategische sessie nemen we alle onderstaande onderwerpen mee.

  • Missie, visie en doelstellingen
  • Lange- en korte termijn doelstellingen
  • Positionering
  • Doelgroep: persona’s en klantreis
  • Productaanbod en prijzen
  • Marketingboodschap
  • Marketingmiddelen
  • Sales
  • Meten is weten


Interne- en externe analyse


We starten met een strategische sessie met het management en betrokken collega’s die verantwoordelijk zijn voor marketing en sales. We maken een interne- en externe analyse. Wat maakt jullie bedrijf uniek? Voor welke klanten werken jullie het liefst? Met welke externe factoren moet rekening gehouden worden?


Doelgroep analyse


Ook hebben we het uitgebreid over de doelgroep. Wat beweegt ze? Welke vraagstukken hebben ze? We maken uitgebreide persona’s. Hoe exacter je weet wat je doelgroep beweegt, hoe beter en eenvoudiger je je communicatie hier op af kunt stemmen.


Klanttevredenheid*

*Optioneel

Wie kan beter vertellen wat de vraagstukken en behoeftes van jullie klanten zijn dan jullie klanten zelf? Als optie kan een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd worden.


Wat levert het je op?


Een concreet strategisch positionerings- marketing en communicatieplan

Na de verschillende sessies ga ik aan de slag met een concreet strategisch marketing- en communicatieplan. We maken een afspraak om de eventuele vragen door te spreken. Hierin is opgenomen: een duidelijke positionering en in detail uitgewerkte persona’s. Het marketing- en communicatieplan is volledig uitgewerkt waarna jullie hier direct mee aan de slag kunnen.


Na het strategieplan hebben jullie:

  • Duidelijke visie en heldere doelstellingen
  • Uitgebreide persona’s waardoor communiceren met de doelgroep eenvoudig wordt 
  • Focus in de boodschap en marketingmiddelen


Klanttevredenheidsonderzoek


Als extra optie voer ik een klanttevredenheidsonderzoek voor jullie uit. We kunnen namelijk zelf uren besteden aan het doen van aannames waarom jullie klanten bij jullie zijn. Uit een klanttevredenheidsonderzoek komt hele waardevolle informatie. Daarnaast voelt een klant zich belangrijk en gehoord als hij naar zijn mening gevraagd wordt. Zie het als een extra stukje relatiebeheer. De klant wordt bewust door een externe persoon geïnterviewd: ervaring leert dat klanten dan net iets meer vertellen.  

 

Het klanttevredenheidonderzoek is inclusief:

  • Gezamenlijk maken van de vragenlijst
  • 10-15 interviews met klanten en oud klanten (telefonisch)
  • Inplannen van de afspraken
  • Uitgewerkte interviews (schriftelijk)
  • Duidelijke conclusie met verbeterpunten en topprestaties 


quotesArtboard 1 copy 2

"Nienke heeft jarenlang ervaring, een scherpe blik en een natuurlijk bedrijfskundig talent. Haar strategische adviezen zetten zoden aan de dijk."

Marlon Lammers

De Marketing Dame 


Share by: