Als je diverse doelgroepen of werkzaamheden doet, wil niet zeggen dat je je helemaal niet hoeft te focussen. Focus is essentieel. En dat kan op meerdere gebieden. Ik neem je mee:
Focus in de boodschap
De boodschap die je vertelt mag een hele duidelijke richting hebben. Die kan gelijk zijn voor alle doelgroepen of wat je aanbiedt. Je kunt het ook zien als je visie. Voor mij is mijn visie gelijk voor álles wat ik aanbied: ik ben namelijk van mening dat je je als ondernemer moet ontwikkelen op persoonlijk gebied om je bedrijf te laten groeien. Verder vind ik dat je je moet focussen en alle ruis moet weghalen als ondernemer. Dit geldt voor ál mijn doelgroepen en ook bij álles wat ik aanbied.
Focus in marketingmiddelen
Én op LinkedIn, én op Facebook, én op Instagram, én naar netwerkbijeenkomsten, én een flyer maken én een fantastische website. Nadat je je boodschap helder hebt geformuleerd, focus dan ook in welke marketingmiddelen je inzet. Als je goed naar mijn marketing kijk, is LinkedIn het enige platform waar ik heel actief op ben op dit moment. Mijn Instagram app gooi ik heel regelmatig van mijn telefoon en mijn Facebook account gaat binnenkort zelfs helemaal de prullenbak in. Mijn website staat er wel, maar is niet altijd overal even up to date.
Gemiste kans? Je kunt het zo zien. Maar ik focus me juist heel erg. Ik bezoek netwerkbijeenkomsten, ik plan mijn agenda in met kwalitatieve 1-op-1 gesprekken en ben actief op LinkedIn. En ja, ik zal zeker mensen missen door niet heel actief te zijn op Instagram of mijn website tot in de puntjes te hebben verzorgd. Deze tijd besteed ik liever met focus en volle aandacht aan
- 1x in de week een kwalitatief goede LinkedIn post schrijven, in plaats van 3x in de week ‘posten om het posten’
- Een goed kwalitatief 1-op-1 gesprek voeren met mijn netwerk, die daarna mensen naar mij doorverwijzen
- Maandelijks aanwezig zijn bij bijvoorbeeld Jong Management, waar ik elke keer dezelfde mensen ontmoet, maar wel kwalitatieve gesprekken heb
Focus in type klant
Ik focus mij ontzettend op een bepaald type klant. ‘Aan de voorkant’ ben ik heel selectief met welke klanten ik ga werken. Waarom? Ik werk graag met mensen waar ik energie van krijg. Met mensen waarvan ik wéét dat zij stappen gaan zetten met de inzichten die ze krijgen in de strategiesessies. Als ik niet aan de voorkant selectief ben met mijn klanten, dan word ik niet gelukkig. Dan moet ik ‘trekken’ aan een klant om ervoor te zorgen dat ze stappen maken. Dat wil ik niet en dat past niet bij mij.
Dus waar het gros bij ‘doelgroep’ denkt dat je dit aan de buitenkant moet definiëren (bijvoorbeeld: accountantskantoren met 25-100 personeelsleden in de Achterhoek), kijk ik naar het type mens met wie ik moet samenwerken (in mijn geval: ondernemers die ambitie hebben, niet maximaal geld gedreven zijn maar een missie hebben). Dat kan betekenen dat ik accountantskantoor A wél als klant wil hebben, maar accountantskantoor B niet, omdat de mensen en de visie van het kantoor niet bij me passen.
Hoe zit het met jouw focus?
Heb je het gevoel dat je maar wat ‘in de rondte’ onderneemt? Ik weet zeker dat je je veel beter kunt focussen in je bedrijf waardoor je A. minder werkt en B. meer resultaat haalt.
Graag kijk ik eens met je mee, dat kan op twee manieren:
- Gratis strategiesessie op donderdag 16 november van 13.00 – 14.30 uur op mijn kantoor, stuur mij
een e-mail
- Deelnemen aan
de strategiedag op donderdag 7 december, waar we met een aantal ondernemers tegelijk werken aan focus voor 2024
Je bent van harte welkom!