Naamswijziging en nieuwe marketingstrategie bij FAAC BV


Bij FAAC BV (leverancier van o.a. automatische deuren) heb ik een volledig nieuwe bedrijfsstrategie doorgevoerd als het gaat om marketing en communicatie. FAAC BV is ontstaan uit een fusie tussen Kemko Doetinchem BV en FAAC Tubular Motors uit Limburg, nadat internationale speler FAAC Group beide bedrijven overgenomen heeft. Aanvankelijk was de strategie dat beide bedrijven vanuit hun eigen naam bleven opereren, maar dat bleek niet te werken. Twee websites, telefoonnummers, logo’s en huisstijlen… dit werkte niet.

 

Naamswijziging

Uit het onderzoek kwam sterk naar voren dat het voor klanten niet duidelijk was met wie ze zaken deden. Als ze belden, werd regelmatig met FAAC BV opgenomen. Huh, ze moesten toch Kemko hebben? En als ze bij Kemko een deur gekocht hadden, kregen ze weer van FAAC BV een factuur. Tijd om afscheid te nemen van de oude namen en onder één vlag verder te gaan namelijk: FAAC BV.

 

Marketing volledig op de schop

De naamswijziging betekende dat de hele marketing volledig op z’n schop moest. De grote lijn in dit project was het bouwen van een volledig nieuwe website. Wat een uitdaging op zich was, want twee verschillende bedrijven met een andere doelgroep (eindmarkt én dealers) samenvoegen op één website. Hoe ga je dat doen?

 

Plan van aanpak

Ik begon met het maken van een goed plan van aanpak. Wat moest er allemaal gewijzigd worden? Waar gaan we beginnen? Niet alleen een nieuwe website -wat al een project op zich was- moest er komen, maar ook alle andere communicatie-uitingen waren aan de beurt. Visitekaartjes, functieomschrijvingen, brochures, productomschrijvingen, telefoonnummers, voicemailberichten, facturen, briefpapier, logo’s, fotografie van zowel producten als medewerkers, relatiegeschenken, bedrijfsbussen, bedrijfskleding, producten, productnamen… ik zou nog even door kunnen gaan.

 

Interne communicatie

Wat niet vergeten mocht worden in de naamswijziging was interne communicatie. Veel medewerkers werkten al meer dan 25 jaar bij het familiebedrijf Kemko. Na al deze jaren was het bedrijf door een internationale speler overgenomen, waar het draait om winstmarges en waar er wordt gestuurd op cijfers. Ook een andere directeur zorgde ervoor dat het bedrijf een totaal andere identiteit kreeg. Om medewerkers mee te krijgen in dit proces was een goede interne communicatie essentieel.

 

Stick to the plan – trots op eindresultaat

Een hels karwei, maar wát een leuke uitdaging! Meer dan 600 websitepagina’s heb ik gevuld. Voor ongeveer 60 type deuren productinformatie verzameld, foto’s laten maken. Advertentieteksten geschreven. Een kast vol brochures gemaakt. Na ongeveer één jaar heb ik -vol trots- de website gelanceerd en daarmee ook de naamswijziging voltooid. Wat nu staat is een volledig opgezet marketing- en communicatieplan waar FAAC BV nog een heel aantal jaar profijt van heeft en op verder kan borduren.

Sparren?

Sparren over marketingstrategie? Neem contact met mij op via nienke@nienkekok.nl of 06-101 99 031 wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Share by: