“We moeten wat op Facebook”

“Onze doelstelling is om 2x per week wat te posten op LinkedIn”

“Hoe krijgen we meer volgers op Instagram?”

 

Met deze vragen komen mensen naar me toe.

Mijn eerste vraag is dan: “van wíe moet je wat op Facebook?” 

Meestal valt dan een stilte. Als ik op dreef ben voeg ik er nog een vraag aan toe: “En wat ga je dan vertellen op Facebook?”

Social media wordt gezien als dé heilige graal, zelfs nog bóven “ik moet bovenaan in Google”. Toch zijn er andere marketingmiddelen die vaak effectiever zijn dan social media. Ik som er hieronder 5 op:

1.   E-mailmarketing

Om op deze blog uit te komen heb je een e-mail ontvangen in je mailbox. Werkt e-mailmarketing? Je kunt deze vraag zelf beantwoorden: lees je dit? Vanuit je mailbox? Ja, dan werkt het!

2.   Podcasten

In de podcast markt is nog weinig concurrentie. Daarnaast wordt een podcast per keer zo’n 30 tot 45 minuten beluisterd. Vergelijk dat eens met een social media bericht dat in de tijdlijn voorbij komt. Een ander voordeel is dat je stem veel persoonlijker is en voor veel meer binding zorgt dan tekst op social media.

3.   Direct mail

Wanneer kreeg jij de laatste keer iets per post? Precies! Op blauwe enveloppen na krijg ik amper nog fysieke post toegestuurd. Mensen zijn extra verrast als ze iets in hun brievenbus vinden.

 

4.   Netwerk

Overall wordt zo’n 70% van nieuwe opdrachten aangedragen vanuit het netwerk. Zeker bij kennisondernemers. 83% van de mensen vertrouwt een aanbeveling blind. Een online advertentie wordt 25% minder snel vertrouwd. Zorg dat je bestaande klanten je ambassadeur worden. Het kost namelijk 7x meer tijd en geld om een nieuwe klant te krijgen, dan om een bestaande klant te houden.

 

5.   Evenement

Daar is ie weer: mensen kopen bij mensen die ze aardig vinden en vertrouwen. Dit is puur op basis van gevoel. En een gevoel is live zoveel sneller over te brengen dan online. Sterker nog, de cijfers liegen niet: men moet je online eerst 9 maanden volgen op social media (wanneer je actief post) voordat ze je vertrouwen. Live is dit vertrouwen er binnen een uur. Organiseer een evenement waar je klanten en potentiële klanten uitnodigt. Voor verbinding en vertrouwen.

Koffie?

Wil je ook eens verder kijken dan social media als marketingmiddel? Neem contact met mij op via nienke@marketingvanuitjehart.nl of 06-10199031 en plan een koffieafspraak met mij in.

 

Meer inspiratie?

De podcast met Toin de Ruiter gemist over het belang van persoonlijk contact met je klanten? Beluister deze hier nogmaals.

 

Marketing Quickscan

Is 2023 het jaar waarin jouw onderneming een professionaliseringsslag maakt? Het jaar waarin je focus aanbrengt doormiddel van een strategisch jaarplan? Met als doel: continuïteit, een duidelijke visie en meer klanten en/of omzet?

 

Ik help je graag met het aanbrengen van focus.


Meer inspiratie?

Iedere dinsdag om 10.00 uur praktische marketing tips ontvangen? Meld je aan voor de wekelijkse inspiratie e-mail.

Contact met mij opnemen? Stuur mij een e-mail of bel/whats-app me op: 06-10199031


Over Nienke

Als Strategisch Marketing- en Business mentor help ik kennisondernemers in het MKB met marketing vanuit hun hart. Mijn missie is om kennisondernemers te helpen ondernemen met oprechte verbinding. In plaats van leuren naar nieuwe opdrachten, zorgen voor fans die continu bij je terugkomen. 

door Debby Nijenhuis 29 okt., 2023
Podcast #15: laaghangend fruit in de marketing
door Nienke Kok 19 okt., 2023
Focus is essentieel! “Ik doe meerdere dingen voor meerdere doelgroepen, dus ik hoef me niet te focussen”. Dit hoor ik héél regelmatig van ondernemers die van alles wat doen. Er is niets mis met meerdere doelgroepen hebben, of verschillende soorten aanbod hebben. Zelf heb ik namelijk voor MKB organisaties een maatwerk traject , voor zelfstandig ondernemers een traject van 5 maanden én geef ik samen met Karen Bargeman Human Design trainingen .
door Nienke Kok 04 sep., 2023
Met hetzelfde openhartige advies dat 'Nice girls don’t get the corner office' tot een bestseller maakte, leert Lois P. Frankel via 75 financiële adviezen vrouwen te laten krijgen wat ze verdienen. Dit handboek focust zich dus vooral op je financiën en is het resultaat van meer dan vijfentwintig jaar praktijkervaring. Lees over fouten die vrouwen maken bij het beheer van hun geld, krijg suggesties om grip te krijgen op je eigen financiën en leer over het benutten van al je (financiële) talenten.
Meer posts
Share by: