De 7 inzichten die ik kreeg op het business event Liberated van Eelco de Boer en Dolly 


“Nienke, ga je in november mee naar het 3-daagse business event van Eelco de Boer en Dolly op Curacao?”. Ik twijfelde een kleine 10 seconden: want wie gaat er nou voor een business seminar helemaal naar Curacao? Daarna dacht ik “ik houd van reizen en wil graag leren van de beste leermeesters die er op business gebied zijn. Let’s do this!” 



De 3 redenen waarom ik dit evenement bezocht: 

  1. Leren van het seminar zelf van Eelco de Boer en Dolly 
  2. Netwerken met de mensen die hier op af komen 
  3. Bewust even weg uit mijn eigen omgeving om AAN mijn bedrijf te werken 

 

Het seminar is achter de rug. Eerder deelde ik al in een podcast met Angela over onze ervaringen. In dit blog deel ik de 7 inzichten die ik opgedaan heb: 

  1. Dankbaarheid is de basis van alles 
  2. Verkopen is niets meer of mider dan je verbinden met anderen 
  3. Ondernemen kan op vele manieren: voel wat jouw manier is en draag dit uit 
  4. Stop met doelgroepenonderzoeken 
  5. Geef potentiële klanten een ervaring voordat je een aanbod doet 
  6. Los problemen als ondernemer op 
  7. Je bent niet je bedrijf 

 

Dankbaarheid is de basis van alles 

We waren nog amper een half uur begonnen en we werden geleid in een dankbaarheidsmeditatie. Sta eens stil bij de mensen om je heen die het mogelijk maken dat je hier op Curacao bent. Die thuis mogelijk maken dat je de dingen kunt doen die je het liefste doet. De dankbaarheid die ik voelde tijdens deze meditatie was: 

  • Dankbaar voor Rudi, dat hij mij de vrijheid geeft om 2 weken zonder hem weg te gaan en mij stimuleert om te groeien 
  • Dankbaar voor Angela dat ze me mee vroeg naar dit evenement, anders had ik hier überhaupt niet gezeten. Luister onze podcast 
  • Dankbaar voor mijn klanten die de afgelopen 4 jaar mijn waarde hebben gezien, mij vertrouwen en de facturen te betalen. Zonder deze financiële middelen had ik deze reis niet kunnen maken 
  • Last but not least: dankbaar voor mijn ouders dat ze me nooit hebben tegengehouden in mijn (wilde) buitenlandreisjes. Ook al waren ze zelf ‘wat minder enthousiast’ over mijn plannen, ze hebben me altijd gestimuleerd om te gaan. 

 

Verkopen is niets meer of minder dan verbinden met andere mensen 

Eelco de Boer, een topondernemer die volgens mij alles kan verkopen wat maar los of vast zit, gaf ons middels een voorbeeldgesprek les hoe we moesten verkopen. Hij liet ons inzien dat verkopen betekent verbinding maken met de ander. Probeer diegene echt te begrijpen. We willen vaak te snel ons advies geven, of te veel praten. Houd zelf je mond, stel goede vragen en laat je potentiële klant praten. Wijzig je intentie om te willen verkopen naar de intentie om verbinding te willen maken. Drie essentiële vragen zijn: 

  • Wat is je grootste verlangen? 
  • Wat is je grootste frustratie? 
  • Wat is je potentieel? 

 

Ondernemen kan op veel manieren: voel wat jouw manier is 

We zijn vaak geneigd om te kijken wat anderen doen. Te denken dat er maar 1 (harde) manier is van zakendoen, nieuwe klanten binnenhalen. Natuurlijk kan het werken om een flinke salesfunnel te bouwen, maar de kracht ligt in jezelf. Als je je kunt losmaken van wat de boekjes zeggen, je je oude manieren kunt loslaten en kunt loslaten wat anderen van je vinden: dan gaat het stromen! Dan kom je in een flow en komen de klanten vanzelf. Onderneem door te voelen: 

  • Zie mensen als mensen 
  • Verbind, van mens tot mens 
  • Je hoeft niet onbezield, hard, verkopen van pijn, alleen maar om het geld 

 

Stop met doelgroepenonderzoeken 

De marketingboekjes noemen allemaal dat je een strak doelgroeponderzoek moet doen. Dit is vaak op basis van harde, uiterlijke kenmerken zoals een bepaalde niche of branche. Dolly leerde ons dat je de connectie met je potentiële klanten ook (nee, juist) op gevoel kunt doen. Zoek jouw ‘zielsverwantklanten’. Deze klanten begrijpen je, ze maken hetzelfde door als dat jij hebt gedaan. Ze kijken op dezelfde manier naar het leven. En daarom kun jij deze klanten zo goed helpen. 

 

Wat een feest vond ik dit zelf om te horen! Vanaf dag 1 dag ik als zelfstandig ondernemer begon voelde ik dit al, maar ik liet me toch door ‘de boekjes’ leiden. 

 

Geef potentiële klanten een ervaring voordat je een aanbod doet 

Wat we vaak doen is veel te snel een aanbod willen doen. Een offerte willen sturen zonder dat we connectie hebben met onze potentiële klant. Zorg dat je potentiële klanten een inzicht krijgen. Het evenement van Eelco en Dolly vond ik een fantastisch voorbeeld: 3 dagen lang luisteren we naar ze, we krijgen een gevoel bij deze personen. Sterker nog: op instagram had ik nog een afkeer van Dolly, hoe ze zich presenteert. Ik heb haar deze dagen op een andere manier leren kennen: wat een lieve en zachte vrouw is ze! Deze dagen hebben ze me laten proeven aan wat ze voor me kunnen betekenen als ik coaching bij ze afneem. 

 

Los problemen als ondernemer op 

Een mooie les van Eelco. Hij vertelt: “Ik zie heel vaak topondernemers een bruisende business draaien, maar als het om hun privé gaat dan vervaagt dat. Dan willen ze te veel zelf doen. Waarom zou je geen tuinman inhuren als je daar gemiddeld een hele dag per maand mee bezig bent? Als je het leuk en ontspannen vindt om te doen: prima om dat zelf te doen. Maar als je het niet leuk vindt? Besteed het uit! Andere inzichten die Eelco ons gaf: 

  • Heb je een inspirerend verhaal om te delen? Een boek is een hele mooie marketingtool. Kun je zelf niet schrijven of heb je daar geen tijd voor? Investeer 10.000 euro in een ghostwriter en binnen een paar maanden ligt daar een boek. 
  • Wil niet alles zelf doen. Zelf is Eelco pasgeleden verhuisd naar Curacao. De afstanden zijn hier vele malen groter dan in Nederland. Na schooltijd je kinderen laten spelen met vriendjes betekent dat je een paar uur in de auto zit om iedereen rond te brengen. Taxichauffeur zijn is niet de ambitie van Eelco, dus sinds kort hebben hij en zijn vrouw een nanny in dienst. Zo kan hij doen wat hij leuk vindt: ondernemers helpen en heeft hij meer quality time met zijn vrouw. 
  • Heb je een goedlopend bedrijf maar wil je opschalen? Of wi je liever wat anders doen? Het betekent niet dat je je ‘oude’ bedrijf moet stoppen. Zoek iemand die het leuk vindt om een bestaand bedrijf verder te ontwikkelen. Zo blijf je betrokken, kun je je zelf op andere zaken richten en blijft je onderneming bestaan. 

 

Je bent niet je bedrijf 

Een laatste mooi inzicht wat Eelco ons gaf vond ik heel speciaal. Zeker om dat van hem te horen. Van de buitenkant zie je een ondernemer die in veel bedrijven investeert. Bakken met geld verdient. Een 1-op-1 coachingstraject bij hem duurt een jaar en de investering is een ton. Hij woont in een villa op Curacao, reist de hele wereld over en rijdt een dure auto. 

 

Maar tijdens dit event heb ik hem op een hele andere manier leren kennen. Ik zie een man die heel bewust is en zijn tijd ook heel bewust doorbrengt. Zo is hij onlangs gestopt met social media: zowel het posten als het lezen. Hij wilde namelijk bewust tijd doorbrengen met zijn gezin. Ook zie ik hem heel dankbaar zijn voor de mensen om hem heen, voor het team waarmee hij werkt. Hij is oprecht geïnteresseerd in mensen en geniet er zichtbaar van als hij hoort dat ‘oude bekenden’ van hem meer hun hart zijn gaan volgen. Zelf geniet hij volop van zijn financiële onafhankelijkheid, maar geeft ook heel veel weg aan anderen. Uit liefde, met de juiste intentie. 

 

Zijn wijze woorden: 

Als je baan je geen bezieling geeft dan krijg je een burn-out.  

 

Wil je een magisch leven of een magische business? 

Heb je je magische business als identiteit nodig?  

Kun je de magie ook uit je leven halen? 

 

Zet je magische leven op 1, dan komt die magische business vanzelf.  

 

Laat me je helpen 

Ben je geïnspireerd geraakt door deze blog? Regelmatig bezoek ik seminars zoals deze van Eelco de Boer en Dolly. Ook investeer ik bijna jaarlijks in een business coach die me stretcht, uit mijn comfort zone haalt om zo nog meer te doen waar ik echt blij van wordt. Om mijn bedrijf te runnen zoals ik dat wil. Die de potentie in mij ziet en mij laat groeien. 

 

Wil jij dat ook? Heb je meerdere blogs en podcasts van mij gelezen en geluisterd? Heb je gelezen wie ik ben en voel je een connectie? Neem dan contact met mij op via nienke@marketingvanuitjehart.nu of 06-10199031. We plannen dan een koffieafspraak om te kijken of we wat voor elkaar kunnen betekenen. Voel je vrij om contact met mij op te nemen. 


Meer inspiratie?

Iedere dinsdag om 10.00 uur praktische marketing tips ontvangen? Meld je aan voor de wekelijkse inspiratie e-mail.

Contact met mij opnemen? Stuur mij een e-mail of bel/whats-app me op: 06-10199031


Over Nienke

Als Strategisch Marketing- en Business mentor help ik kennisondernemers in het MKB met marketing vanuit hun hart. Mijn missie is om kennisondernemers te helpen ondernemen met oprechte verbinding. In plaats van leuren naar nieuwe opdrachten, zorgen voor fans die continu bij je terugkomen. 

door Debby Nijenhuis 29 okt., 2023
Podcast #15: laaghangend fruit in de marketing
door Nienke Kok 19 okt., 2023
Focus is essentieel! “Ik doe meerdere dingen voor meerdere doelgroepen, dus ik hoef me niet te focussen”. Dit hoor ik héél regelmatig van ondernemers die van alles wat doen. Er is niets mis met meerdere doelgroepen hebben, of verschillende soorten aanbod hebben. Zelf heb ik namelijk voor MKB organisaties een maatwerk traject , voor zelfstandig ondernemers een traject van 5 maanden én geef ik samen met Karen Bargeman Human Design trainingen .
door Nienke Kok 04 sep., 2023
Met hetzelfde openhartige advies dat 'Nice girls don’t get the corner office' tot een bestseller maakte, leert Lois P. Frankel via 75 financiële adviezen vrouwen te laten krijgen wat ze verdienen. Dit handboek focust zich dus vooral op je financiën en is het resultaat van meer dan vijfentwintig jaar praktijkervaring. Lees over fouten die vrouwen maken bij het beheer van hun geld, krijg suggesties om grip te krijgen op je eigen financiën en leer over het benutten van al je (financiële) talenten.
Meer posts
Share by: