3. SWOT


In 8 weken tijd ontvang je van mij stap-voor-stap hoe je je eigen strategisch marketingplan maakt.


Deze week de tool SWOT analyse met mijn uitleg. Vergeet ook niet de mini podcast te luisteren.




Op de middelbare school had ik een graftakke hekel aan Engels en Frans. Dat bleek ook uit mijn cijfers: die schommelden ergens tussen de 3 en een 5. Met een 5 voor een proefwerk was ik rete trots! 

Uren woordjes leren. Stampen. Om die lage cijfers maar op te halen. Kende ik de woorden, zakte ik alsnog op grammatica. Nederlands daarentegen vond ik appeltje eitje. Maarja, daar schonken we geen aandacht aan want ik stond al een 8. Om over te gaan was het veel belangrijker om Engels en Frans op te halen.


Afijn. Ik heb netjes mijn middelbare school diploma gehaald. De boeken Frans ritueel verbrand en bij onze vakantieplanning vermijd ik Frankrijk als vakantiebestemming.


Toen ik daarna Bedrijfskunde ging studeren kwam de SWOT analyse. Een tool waarmee je de sterke en zwakke punten van je onderneming kunt analyseren. Samen met de kansen en bedreigingen vanuit de markt wist je razendsnel wat je te doen had: je sterke punten verbeteren.


NEEEEEE! Met mijn middelbare schooltijd in mijn achterhoofd gruwel ik ervan. Focussen op je zwakke punten. Ik weiger dan ook om dit te doen, zeker bij klanten. Bij mezelf betrap ik me er nog weleens op om te veel te kijken wat concurrenten doen of waar ik niet goed in ben…


Deze derde week in komkommertijd is voor de SWOT analyse. De tool die ik tijdens mijn opleiding leerde. Deze is voor mij nog steeds dezelfde tool, alleen lezen we ‘m daarna op een andere manier:


Kijk waar je sterke punten zitten. Kun je die verbeteren?

Kijk naar je zwakke punten. 

Maak een analyse: gaat er iemand dood of is het levensbedreigend?

Nee? Mooi! Dan is er sowieso niets aan de hand.


Focus je op de sterke punten en de kansen in de markt. De rest is bijzaak. Wees je er bewust van, that’s it. 


Download het plan en luister de bijbehorende podcast.


Ik daag je uit: deel met mij je sterke punten en kansen in de markt, zonder een ‘maar we zijn hier en hier slecht in’ toe te voegen. Mijn kracht is om de kwaliteiten en kansen van een onderneming of ondernemer te zien. Ik help je er graag bij en kijk uit naar je e-mail.

Meer inspiratie?

Iedere dinsdag om 10.00 uur praktische marketing tips ontvangen? Meld je aan voor de wekelijkse inspiratie e-mail.

Contact met mij opnemen? Stuur mij een e-mail of bel/whats-app me op: 06-10199031


Over Nienke

Als Strategisch Marketing- en Business mentor help ik kennisondernemers in het MKB met marketing vanuit hun hart. Mijn missie is om kennisondernemers te helpen ondernemen met oprechte verbinding. In plaats van leuren naar nieuwe opdrachten, zorgen voor fans die continu bij je terugkomen. 

door Debby Nijenhuis 29 okt., 2023
Podcast #15: laaghangend fruit in de marketing
door Nienke Kok 19 okt., 2023
Focus is essentieel! “Ik doe meerdere dingen voor meerdere doelgroepen, dus ik hoef me niet te focussen”. Dit hoor ik héél regelmatig van ondernemers die van alles wat doen. Er is niets mis met meerdere doelgroepen hebben, of verschillende soorten aanbod hebben. Zelf heb ik namelijk voor MKB organisaties een maatwerk traject , voor zelfstandig ondernemers een traject van 5 maanden én geef ik samen met Karen Bargeman Human Design trainingen .
door Nienke Kok 04 sep., 2023
Met hetzelfde openhartige advies dat 'Nice girls don’t get the corner office' tot een bestseller maakte, leert Lois P. Frankel via 75 financiële adviezen vrouwen te laten krijgen wat ze verdienen. Dit handboek focust zich dus vooral op je financiën en is het resultaat van meer dan vijfentwintig jaar praktijkervaring. Lees over fouten die vrouwen maken bij het beheer van hun geld, krijg suggesties om grip te krijgen op je eigen financiën en leer over het benutten van al je (financiële) talenten.
Meer posts
Share by: