Wat er gebeurt al je je doelgroep niet kent


Een aantal jaar terug zat ik midden in een zoektocht naar een andere auto. Mijn droomauto is een Renault Clio. Daar kun je wat van vinden, maar daar gaat het nu niet om ;-).
Tijdens het proces van de aankoop van deze auto hoorde ik ook om mij heen dat elektrisch rijden zo voordelig zou zijn. De wereld van elektrische auto’s kende ik nog niet en de regels zijn anders dan bij een reguliere benzine- of dieselauto. Zo waren er destijds mogelijkheden op subsidie, je betaalt geen benzine maar elektriciteit, de bijtelling werkt anders en er zijn vast nog meer verschillen.

Om een goed beeld te vormen van het verschil van kosten en andere voor- of nadelen tussen een benzine of elektrische auto maakte ik een afspraak bij een autodealer. Deze hele enthousiaste en jonge verkoper ging direct met mij aan de slag: hij liet me een proefrit maken en vertelde uitgebreid over de 1000 knopjes in de auto. En over actieradius. Tot die dag wist ik niet eens wat dat was.

Uitgebreid liep hij daarna met mij de voordelen van de auto met mij door. Dat de ruitenwissers automatisch aan gingen als het regende bijvoorbeeld. Of dat de auto onder de 30 kilometer per uur een bepaald geluid maakt voor de veiligheid van de weggebruiker.

Het verhaal van de verkoper sloot helemaal niet aan bij wat ik op dat moment wilde horen. Ik wilde weten wat de voor- en nadelen waren tussen een benzine en een elektrische auto. Ik wilde weten hoe het zat met subsidies. Met kosten en onderhoud op lange termijn.

Deze verkoper sloeg totaal de plank mis. Het enige wat hij had hoeven doen is mij vrágen wat mijn vragen waren. Er achter komen of ik me aan het oriënteren was of dat ik de auto al bijna gekocht had. Ofwel: hoever ik was in de klantreis van mijn aankoop.

Dat ik deze elektrische auto niet gekocht heb, lijkt me overduidelijk ;-). Hij probeerde het nog door me de 15 verschillende opties in kleuren te laten zien maar helaas, dat werkte niet (meer).

Dit is een klassiek voorbeeld van de verkeerde boodschap op het verkeerde moment. Net zoals vertellen over een gave wildsafari in het Krugerpark, terwijl je potentiële klant twijfelt om een vakantie te boeken naar Afrika of Kreta. Ook moeten potentiële klanten je eerst leren kennen (know), je leuk gaan vinden (like) om vervolgens te vertrouwen (trust) voordat ze overgaan op een aankoop.

Meer inspiratie?

Iedere dinsdag om 10.00 uur praktische marketing tips ontvangen? Meld je aan voor de wekelijkse inspiratie e-mail.

Contact met mij opnemen? Stuur mij een e-mail of bel/whats-app me op: 06-10199031


Over Nienke

Als Strategisch Marketing- en Business mentor help ik kennisondernemers in het MKB met marketing vanuit hun hart. Mijn missie is om kennisondernemers te helpen ondernemen met oprechte verbinding. In plaats van leuren naar nieuwe opdrachten, zorgen voor fans die continu bij je terugkomen. 

door Debby Nijenhuis 29 okt., 2023
Podcast #15: laaghangend fruit in de marketing
door Nienke Kok 19 okt., 2023
Focus is essentieel! “Ik doe meerdere dingen voor meerdere doelgroepen, dus ik hoef me niet te focussen”. Dit hoor ik héél regelmatig van ondernemers die van alles wat doen. Er is niets mis met meerdere doelgroepen hebben, of verschillende soorten aanbod hebben. Zelf heb ik namelijk voor MKB organisaties een maatwerk traject , voor zelfstandig ondernemers een traject van 5 maanden én geef ik samen met Karen Bargeman Human Design trainingen .
door Nienke Kok 04 sep., 2023
Met hetzelfde openhartige advies dat 'Nice girls don’t get the corner office' tot een bestseller maakte, leert Lois P. Frankel via 75 financiële adviezen vrouwen te laten krijgen wat ze verdienen. Dit handboek focust zich dus vooral op je financiën en is het resultaat van meer dan vijfentwintig jaar praktijkervaring. Lees over fouten die vrouwen maken bij het beheer van hun geld, krijg suggesties om grip te krijgen op je eigen financiën en leer over het benutten van al je (financiële) talenten.
Meer posts
Share by: