5 redenen waarom je niet afhankelijk wilt zijn van social media 


“He Nienke, wat doe jij voor werk?”

“Ik help als strategisch marketing- en communicatieadviseur kennisondernemers in het MKB met een stevig strategisch plan”

 

“Ah… wat je doet is Facebook en Instagram dus!”

Hoe vaak ik dit toch wel niet hoor. We associëren marketing met social media. Natuurlijk is social media een onderdeel van de beschikbare marketingmiddelen. Het heeft een aantal voordelen: het is gratis, laagdrempelig en je kunt in korte tijd zorgen voor een enorm bereik.

 

Toch wil ik graag 5 redenen met je delen waarom je niet afhankelijk wilt zijn van social media:


1.   Algoritmes wijzigen continu

Heb je net het algoritme van een platform door, wijzigen de regels weer. Waar op Instagram voorheen een goede foto belangrijk was, gaan op dit moment reels viral. En daarmee kom ik direct op punt 2:

 

2.  Afhankelijk

Je bent afhankelijk van het algoritme van het kanaal of jouw bericht wel of niet bij de doelgroep getoond wordt. Posten op dinsdagen om 10.00 uur biedt allang niet meer de zekerheid om jouw bericht zichtbaar te krijgen.

 

3.   Adverteren betekent betalen

Wil je zeker weten dat jouw doelgroep je berichten ziet? Dan moet je betalen. Naast dat de advertentiekosten vrij hoog zijn, moet je íedere maand weer je portemonnee trekken. Dit is niet duurzaam.

4.   Lokaal ondernemen

Verder investeer je je euro’s aan multinationals zoals Google, Facebook en LinkedIn. Hoe gaaf zou het zijn om je marketingbudget aan lokale ondernemers te spenderen?

5.   Continu tijd en aandacht

Een bericht op social media blijft een aantal dagen zichtbaar op de tijdlijnen van jou ‘vrienden’, daarna is het weer weg en moet je opnieuw een bericht plaatsen.  

Ik zeg niet dat je helemaal moet stoppen met social media. Maar kijk eens bewust naar welke marketingmiddelen je gebruikt. Is er een gezonde mix of ben je afhankelijk van externe platformen? Zijn er offline middelen die je in kunt zetten?

 

Meer lezen over duurzame marketing? In dit artikel geef ik 3 voorbeelden van duurzame marketing.


Meer inspiratie?

Iedere dinsdag om 10.00 uur praktische marketing tips ontvangen? Meld je aan voor de wekelijkse inspiratie e-mail.

Contact met mij opnemen? Stuur mij een e-mail of bel/whats-app me op: 06-10199031


Over Nienke

Als Strategisch Marketing- en Business mentor help ik kennisondernemers in het MKB met marketing vanuit hun hart. Mijn missie is om kennisondernemers te helpen ondernemen met oprechte verbinding. In plaats van leuren naar nieuwe opdrachten, zorgen voor fans die continu bij je terugkomen. 

door Debby Nijenhuis 29 okt., 2023
Podcast #15: laaghangend fruit in de marketing
door Nienke Kok 19 okt., 2023
Focus is essentieel! “Ik doe meerdere dingen voor meerdere doelgroepen, dus ik hoef me niet te focussen”. Dit hoor ik héél regelmatig van ondernemers die van alles wat doen. Er is niets mis met meerdere doelgroepen hebben, of verschillende soorten aanbod hebben. Zelf heb ik namelijk voor MKB organisaties een maatwerk traject , voor zelfstandig ondernemers een traject van 5 maanden én geef ik samen met Karen Bargeman Human Design trainingen .
door Nienke Kok 04 sep., 2023
Met hetzelfde openhartige advies dat 'Nice girls don’t get the corner office' tot een bestseller maakte, leert Lois P. Frankel via 75 financiële adviezen vrouwen te laten krijgen wat ze verdienen. Dit handboek focust zich dus vooral op je financiën en is het resultaat van meer dan vijfentwintig jaar praktijkervaring. Lees over fouten die vrouwen maken bij het beheer van hun geld, krijg suggesties om grip te krijgen op je eigen financiën en leer over het benutten van al je (financiële) talenten.
Meer posts
Share by: