Ondernemen is een marathon, geen sprint 

Afgelopen maand vond de marathon van Rotterdam plaats: 42,195 kilometer liepen de getrainde (en ongetrainde) lopers om uiteindelijk de finishlijn te halen.
Nu heb ik zelf nog nooit van m’n leven een marathon gelopen (een 8 km wedstrijd is mijn hoogst behaalde), maar ik probeer me in te denken hoe deze lopers de finish gehaald hebben en wat ze in de maanden daarvoor gedaan hebben. 

Deze lopers zijn ook ooit gestart met 5 kilometer hardlopen. Zijn beetje bij beetje gegroeid. Sneller geworden. Tegenslagen gehad. Iedere week weer die hardloopschoenen aan, niet tussendoor bedacht om toch te gaan wielrennen. Toch halverwege niet bedacht dat ze de snelste op de 500 meter sprint wilden worden. Ze hebben “nee” gezegd tegen andere activiteiten, want ze moesten (wílden) trainen.

Nu verwácht je misschien dat mijn punt in deze mail gaat zijn “volhouden!”.
Nee. Het is: focus!

Deze week viel het me (wederom) op dat klanten bij me komen voor de nieuwe en verfrissende ideeën die ik heb, maar ben ik in de praktijk met niets anders bezig dan het aanbrengen van focus. Schrappen van ideeën die er al waren.


“Ik heb zo’n groot netwerk, ik ga met iedereen koffiedrinken”

Mooi, maar kijk eerst eens strategisch wie interessant voor je is en kies er 5.


“We willen een nieuwsbrief opzetten, 2x per week op LinkedIn gaan posten, een nieuwe website bouwen, bovenaan in google komen én starten met een podcast”

Geweldig. Kies er eens 2 en houd dat een jaar vol.

“We hebben zoveel ideeën, we gaan 3 nieuwe diensten in de markt zetten”

Heel leuk, maar je hebt nog zoveel kansen met je huidige dienst… waarom kijk je niet eerst naar wat je hébt?


Focus is key
Ondernemen is een marathon, geen sprint. Focus is key in alles wat je doet. En onthoud: Apple, Amazon, Facebook zijn allemaal bedrijven die opgericht zijn door ondernemers met 100.000 ideeën. Wat ze gemeen hebben? Ze zijn niet aan al die 100.000 ideeën half begonnen, maar hebben er 1 idee uitgepakt en die tot een succes gebracht. 




Marketing Quickscan

Is 2023 het jaar waarin jouw onderneming een professionaliseringsslag maakt? Het jaar waarin je focus aanbrengt doormiddel van een strategisch jaarplan? Met als doel: continuïteit, een duidelijke visie en meer klanten en/of omzet?

 

Ik help je graag met het aanbrengen van focus.


Meer inspiratie?

Iedere dinsdag om 10.00 uur praktische marketing tips ontvangen? Meld je aan voor de wekelijkse inspiratie e-mail.

Contact met mij opnemen? Stuur mij een e-mail of bel/whats-app me op: 06-10199031


Over Nienke

Als Strategisch Marketing- en Business mentor help ik kennisondernemers in het MKB met marketing vanuit hun hart. Mijn missie is om kennisondernemers te helpen ondernemen met oprechte verbinding. In plaats van leuren naar nieuwe opdrachten, zorgen voor fans die continu bij je terugkomen. 

door Debby Nijenhuis 29 okt., 2023
Podcast #15: laaghangend fruit in de marketing
door Nienke Kok 19 okt., 2023
Focus is essentieel! “Ik doe meerdere dingen voor meerdere doelgroepen, dus ik hoef me niet te focussen”. Dit hoor ik héél regelmatig van ondernemers die van alles wat doen. Er is niets mis met meerdere doelgroepen hebben, of verschillende soorten aanbod hebben. Zelf heb ik namelijk voor MKB organisaties een maatwerk traject , voor zelfstandig ondernemers een traject van 5 maanden én geef ik samen met Karen Bargeman Human Design trainingen .
door Nienke Kok 04 sep., 2023
Met hetzelfde openhartige advies dat 'Nice girls don’t get the corner office' tot een bestseller maakte, leert Lois P. Frankel via 75 financiële adviezen vrouwen te laten krijgen wat ze verdienen. Dit handboek focust zich dus vooral op je financiën en is het resultaat van meer dan vijfentwintig jaar praktijkervaring. Lees over fouten die vrouwen maken bij het beheer van hun geld, krijg suggesties om grip te krijgen op je eigen financiën en leer over het benutten van al je (financiële) talenten.
Meer posts
Share by: